Fehér Ottó
Vezetési tanácsadás
|
|
|
A PROBLÉMÁK KEZELÉSE A SHINKAIZEN ALKALMAZÁSÁNÁL
A fejlődés egyik fontos eleme a problémák kezelése, megoldása.
A probléma definíciója a Kaizen felfogás szerint: az ideális állapot és a jelenlegi állapot közötti különbség.
A SHINKAIZEN PROBLÉMAKEZELÉS
Minden problémának megvan a maga sajátossága, és a megoldásához azt a módszert kell kiválasztanunk, amellyel a legkönnyebben és a leggyorsabban tudjuk megszüntetni.
A sajátosságokhoz tartozó megoldási módszerek kategorizálásával és egy újfajta megközelítéssel bontottam 3 fő elemre a problémakezelést egyrészt azért, hogy a lehető leggyorsabban érjük el a célállapotot, másrészt azért, hogy túllépjünk a 7 lépés vagy a 8D korlátain, harmadrészt azért, hogy szakszerűen tudjunk kezelni minden problémafajtát, negyedrészt pedig azért, hogy helyes megoldást találjunk akkor is, ha az állapotszintek változnak a megoldási folyamat alatt.
A Shinkaizen problémakezelés 3 fő elve: mérés, megértés, megoldás.
1. Mérés
A mérhetőségi szintek:
1. azonosított probléma,
2. azonosítható probléma,
3. sejtett probléma,
4. rejtett probléma,
5. látszólagos probléma.
A megoldhatósághoz mérhetővé kell tennünk a problémát és meg is kell mérnünk, enélkül nem lesz valódi a megoldás.
Akkor minősíthetünk egy problémát megoldhatónak, ha az azonosított probléma kritériumait teljesítjük a meghatározásánál.
2. Megértés
Mielőtt a megoldáson törnénk a fejünket, célszerű megérteni a jelenlegi állapot és a kivánt állapot közötti különbség megnyilvánulásának, keletkezésének, változásának, mozgatórugóinak sajátosságait, a látható és a nem látható jelenségek működési mechanizmusát, a valódi okforrásokat és hatásaikat.
Másképp kell értelmeznünk és megértenünk egy szubjektív problémát, és másként egy objektív problémát.
Csak akkor tudjuk a legmegfelelőbb megoldási módot kiválasztani, ha mélységében és minden ízében megértettük a problémát.
Akkor nyilváníthatjuk megoldhatónak a problémát, ha a megértett probléma kritériumait teljesítjük.
3. Megoldás
A kicsi problémát könnyű megoldani, ezért nyilvánvalóan törekednünk kell a nagy, bonyolult problémák lebontására és egyszerű, könnyű megoldására.
A megoldási mód kiválasztásánál is gondosan kell eljárnunk, más módszereket kell alkalmaznunk a selejt csökkentésére és mást a bevétel növelésére.
Minden problémát a maga helyén és módján kell kezelnünk, - sajnos vagy szerencsére - egyre gyakrabban kell a gondolkodásmódunkat is megváltoztatnunk a jó megoldás kitalálásához.
A Shinkaizenben a problémakezelésnél - a jól bevált W modell elveinek betartásával - a probléma felismerésétől az eredmények visszaméréséig szabványosított módszer elemeket alkalmazunk, így biztosítjuk, hogy a kiválasztott problémát helyesen és a lehető leggyorsabban legyünk képesek megoldani.
Vállaljuk:
- különböző problémamegoldási módszertanok oktatását,
- problémamegoldó teamek kiképzését és irányítását.
SHINKAIZEN GYŰJTŐLAP
A felhasználói élmények fenntartása érdekében a weboldal nem nyom cookie-t sehova!
|
E-mail: feherotto@t-online.hu
|
Copyright ©2007-2024 Fehér Ottó, Minden jog fenntartva
Kiadás: 2007. június 20.
22. változtatás: 2024. január 1.