Fehér Ottó
Vezetési tanácsadás
|
|
|
A 7 ÚJ QC ESZKÖZ
Dr. Shoji Shiba professzornak köszönhetően 1988-tól terjedt el széleskörűen a 7
Új QC Eszköz alkalmazása a minőségügyi tanácsadásoknál és az iparvállalatoknál Magyarországon.
A népszerű módszereket elsősorban a TQM megvalósításánál alkalmazzák, de programtól függetlenül hasznos,
hatékony segédeszközök lehetnek bármilyen csoportmunka feladat végrehajtásában vagy a vezetői munkában.
A szakirodalomban 7 Új Eszköz (7 New Tools), 7 Vezetői Eszköz (7 Management Tools) és 7 Új Tervezési Eszköz (7 New Planning Tools)
megnevezésekkel is találkozhatunk.
A 7 ÚJ QC ESZKÖZ KIFEJLESZTÉSE
A JUSE (Union of Japanese Scientists and Engineers) 1972-ben kezdeményezte a QC eszközök
továbbfejlesztését a vezetői és alkalmazotti munkára.
A QC Eszközök Fejlesztési Bizottsága 1977-ben jelentette be kutatási eredményeit és a módszerek együttesét Hét Új QC
Eszköz elnevezéssel hozták nyilvánosságra:
1. Affinity Diagram
Dr. Jiro Kawakita fejlesztette ki a módszert, nálunk KJ diagram elnevezéssel találkozhatunk gyakrabban, Shiba professzor továbbfejlesztett változatát pedig KJS diagramnak nevezzük.
Kaotikus helyzetekben a probléma pontos megállapítására és megoldási stratégiák generálására alkalmazható (For Pinpointing the Problem in a Chaotic Situation and Generating Solution Strategies*).
2. Relations Diagram
Kapcsolati diagram elnevezéssel használjuk a módszert.
A megfelelő megoldási stratégiák megtalálása a problémákon belüli okviszonyok tisztázásával. Összetett, kölcsönösen összefüggő okok hatására kialakult problémák esetén alkalmazandó. (For Finding Appropriate Solution Strategies by Clarifying Causal Relationships in Problems with Complexly Interrelated Causes*).
3. Tree Diagram
A Fa diagram módszert eredetileg a funkció-érték elemzésére fejlesztették ki.
Egy cél eléréséhez a legjobb stratégiák kiválasztása szisztematikus lépéssorozaton keresztül (For Systematically Pursuing the Best Strategies for Attaining an Objective*).
4. Matrix Diagram
A Mátrix diagram módszert a problémák vizsgálatára,
azonosítására és a megoldási kulcsok meghatározására alkalmazzuk elsősorban.
A problémák tisztázása többdimenziós gondolkodással (For Clarifying Problems by "Thinking Multidimensionally"*).
5. Arrow Diagram
A Nyíl diagram módszert a PERT hálótervezésből fejlesztették ki, a PERT egyik típusának tekinthető.
Optimális ütemterv kidolgozása és hatékony megvalósítás (For Working Out Optimal Schedules and Controlling Them Effectively*).
6. Process Decision Program Chart
A PDPC módszer 2 fő és ezen belül 2 altípusát olyan problémák megoldására alkalmazhatjuk, amikor nehéz előre jelezni a ténylegesen bekövetkező eseményeket, problémákat.
A kívánt eredményhez vezető lehetőségek, lehetséges utak meghatározása és követése (For Producing the Desired Results from Many Possible Outcomes*).
7. Matrix Data Analysis
A Mátrix adatelemzés, vagy Multivariációs analízisként is ismert módszer nagy mennyiségű adatok, kapcsolataik és kölcsönhatásaik többszempontú vizsgálatára és elemzésére használható.
Az első hat módszer a verbális (nyelvi) adatok kezelését segíti elő, a Mátrix adatelemzés a számszerű adatok feldolgozásához és értékeléséhez ad lehetőséget.
Vállaljuk:
- több mint 40 éves szervezési gyakorlattal,
- japán szakemberektől tanult módszerek több mint 30 éves alkalmazási tapasztalatával,
- 7 QC eszköz, 7 Vezetői eszköz, 7 lépés tréningek megtartását,
- Minőség teamek irányítását,
- a TQM fejlesztését.
Felhasznált irodalom:
*Yoshinobu Nayatani, Toru Eiga, Ryoji Futami, Hiroyuki Miyagawa: The Seven New QC Tools, Practical Applications for Managers, 3A Corporation, Tokyo, 1994.
MÓDSZEREK GYŰJTŐLAP
A felhasználói élmények fenntartása érdekében a weboldal nem nyom cookie-t sehova!
|
E-mail: feherotto@t-online.hu
|
Copyright ©2001-2024 Fehér Ottó Minden jog fenntartva
Kiadás: 2001. július 19.
54. változtatás: 2024. január 1.