Fehér Ottó
Vezetési tanácsadás
|
|
|
ISO 9001
tippek
|
ISO 9001:2015 - A MINŐSÉGCÉLOK MEGHATÁROZÁSA ÉS TELJESÍTÉSE
Néhány követelmény:
- a vezetésnek meg kell határoznia a minőségcélokat a minőségirányítási rendszerre,
- a minőségpolitika keretet kell adjon a minőségcélok kijelöléséhez,
- a MIR-hez szükséges lényeges funkciókhoz, folyamatokhoz és szintekhez minőségcélokat kell kitűzni,
- a vezetésnek biztosítania kell a minősségcélok összhangját a startégiai irányvonallal és a szervezet környezetével.
A célok
- mérhetők legyenek,
- vonatkozzanak a termékekre és a szolgáltatásokra,
- vonatkozzanak a vevői elégedettségre,
- figyelemmel kísértek legyenek,
- frissítettek legyenek,
- kommunikáltak legyenek,
- a tudatosításuk megtörténjen, és
- a teljesülés mértékéről be kell számolni a vezetőségi átvizsgálásnál.
A minőségcélok meghatározásának és lebontásának általános modellje:
1. A minőségcélok megközelítése
A minőségcélok azonosításánál figyelembe kell vennünk az eredmény-orientált vezetés és a politika-orientált vezetés sajátosságait és az azokhoz rendelt célokat.
Az eredmény-orientált irányítási célokhoz tartoznak például az éves bevételi célok, az elérendő nyereség, a gyártandó termékek mennyisége, a fejlesztési célok vagy a hozzáadott érték arányának növelése. Ezek mérhetőek, számszerűsítettek.
Az eredménycélok közül válasszuk ki a minőségcélként is értelmezhető célokat, vagy az eredménycélok eléréséhez hozzárendelt feladatokat értelmezzük a minőségszempontú irányítás szerint, például: egy üzem átszervezéséhez hozzárendelhetjük a folyamatminőség javítás vagy a munkakörnyezet minőségének javítása minőségcélokat is.
A minőségpolitika-orientált irányításhoz tartozó célkijelöléseket az aktuális minőségpolitika ráutaló vagy határozott formában tartalmazza, például: elkötelezettség a minőségirányítási rendszer eredményességének folyamatos fejlesztése iránt, vagy a vevői elégedettség fenntartása, növelése.
Az általános minőségcélokból határozzuk meg az aktuális célokat, vagy határozzuk meg az aktuális minőségpolitika-orientált feladatokat és azokhoz rendeljünk célokat.
2. A minőségcélok összehangolása
Az eredménycélokból és a minőségpolitikából származtatott célokat vessük össze és harmonizáljuk úgy, hogy az eredménycélok és a minőségcélok kapcsolódjanak egymáshoz, egy irányba mutassanak, egy-egy jól körülhatárolható irányterületet öleljenek fel.
Például:
eredménycél: a költségek csökkentése 10%-kal, ebből a
minőségcél: X termék gyártási selejt csökkentése 3%-kal.
A minőségcélok közül fontosság szerint rangsoroljunk és válasszunk:
- a vezetőség kiemeltnek tekinti a célt,
- a szabvány követelményeit teljesítik a célok,
- a célteljesítéshez szükséges feltételek és körülmények biztosítottak a tárgyidőszakban és
- a cél elérhető az adott időszakban és előreláthatólag nem igényel túlzott mértékű ráfordítást.
3. A minőségcélok kijelölésének bizonyítása
Nincs egyértemű utalás arra, hogy mikor tekinthetők teljesítettnek a minőségcélokkal kapcsolatos követelmények. A "lényegesség" a fontos, először harározzuk meg, hogy melyek a lényeges funkciók, szintek és folyamatok, amelyekhez minőségcélokat kell rendelni.
Lényeges funkció lehet például a raktározás, lényeges szint lehet az operatív munkairányítás és lényeges folyamat lehet a gyártás.
A legegyszerűbb megoldás, ha készítünk egy 3 dimenziós lefedettségi mátrixot, amely tartalmazza a lényeges funkciókat, a lényeges szinteket és a lényeges folyamatokat, valamint az elérendő minőség eredményeket. Így igazolhatjuk, hogy semmi lényeges nem maradt ki.
4. A minőségcélok lebontása
Lesznek egyedi célok, amelyek egy funkcióra vagy egy folyamatra vagy egy termékre vagy szintre irányulnak és lehetnek olyan célok, amelyek több helyen is megjelennek.
A dokumentálásnál törekedjünk a legegyszerűbb megoldásokra.
A termékekre vonatkozó célokat a termékdokumentációk igazolhatják, a folyamatokra vonatkozó célokat a szabályozási leírásban is rögzíthetjük.
Az alvállalkozókkal kapcsolatos elvárt minőség eredményeknél hivatkozhatunk a vonatkozó szerződésekre.
Lehetnek több szervezeten átívelő célok is.
5. A minőségcélok elérésének tervezése és megvalósítása
A szabvány egy meghatározott kaptafát ír elő a célok elérésének tervezésére. Ezt igazolnunk kell a tanúsító auditon minden minőségcél vonatkozásában.
Egy példa a minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos cél teljesítésére.
Cél: az ISO 9001:2015 szabvány szerinti tanúsító okirat megszezése.
Mit kell tenni |
Szükséges erőforrások |
Ki a felelős |
Mikorra teljesül |
Hogyan értékelik |
Feladat/folyamat |
Erőforrások |
Felelős/szint |
Határidő |
Értékelés módja |
Az ISO 9001:2015 szabvány szerinti MIR kifejlesztése. |
Képzett személyzet, számítógép, pénz, alvállalkozó. |
MIR képviselő. |
2017. január 9. |
A szabvány mondatai szerinti teljesítés ellenőrzés és az igazolások megléte. |
Az új MIR bevezetése, működtetése. |
Képzett személyzet, számítógép, pénz, alvállalkozó. |
MIR képviselő, a szervezeti szintek alkalmazottai. |
2017. január 27. |
A szabályozási előírások és az igazolások megléte. |
A MIR szakmai- és működési megfelelőségének az értékelése. |
Képzett személyzet, vezetőség. |
Ügyvezető igazgató, MIR képviselő. |
2017. május vége. |
Vezetőségi átvizsgálás, belső audit és minősítés. |
A MIR tanúsíttatása. |
Vezetőség és audit feltételek biztosítása. |
Ügyvezető igazgató, MIR képviselő. |
2017. június egyeztetett időpontban. |
Az okirat átvétele, átolvasása. |
6. A minőségcélok teljesülésének értékelése
A célteljesítés igazolása pártatlan bizonyítékok alapján történhet. A szabvány nem írja elő, hogy csak akkor igazolható a rendszer megfelelősége, ha minden célt teljesítettek.
A minőségcélok teljesülésének mértékét a vezetőségi átvizsgálás végrehajtásakor kell figyelembe venni.
7. A minőségcélok frissítése
Határozzuk meg a célok frissítési időpontját vagy a frissítés szükségességének indokát, ami miatt el kell végezni a frissítést. Adjuk meg a frissítésért való felelősségeket.
Frssítsük a célokat a szabvány frissítési előírásai szerint.
A megkülönböztetésre használhatjuk a verzió számozást is, ahogy a szoftverek frissítésénél teszik.
Olyan célokat válasszunk, amelyeket nem kell gyakran frissíteni.
MEGVALÓSÍTÁS, DOKUMENTÁLÁS, IGAZOLÁS
- A vonatkozó dokumentumban rögzítsük a célmeghatározás módját,
- a vonatkozó feljegyzésben dokumentáljuk a minőségcélokat és a hozzáférhetőslget,
- a vonatkozó feljegyzésben táblázatban igazoljuk a minőségcélok és a minőségpolitika összhangját, összerendelését,
- a vonatkozó dokumentumokkal igazoljuk a termékek/szolgáltatások minőségcél meghatározását,
- a vonatkozó feljegyzéssel igazoljuk, hogy a vezetőség gondoskodott a minőségcélokhoz való hozzájárulás tudatosításáról,
-a vonatkozó vezetőségi feljegyzésben rögzítsük a célok teljesítési folyamatának figyelemmel kísérését, a megvalósulást és az értékelést,
- a vonatkozó vezetőségi feljegyzésben igazoljuk, hogy a minőségcélok felülvizsgálata és aktualizálása (frissítése) megtörtént,
- készítsük elő azokat a bizonyítékokat, amelyek igazolják, hogy a felügyelet alatt lévő alvállalkozóknál is megtörtént a minőségcélok tudatosítása.
Megjegyzés
A minőségcélok kitűzésénél és teljesítésénél számos megoldási lehetőség közül választhatunk.
Mindig a józan ész alapú gondolkodásmódot alkalmazzuk!
Vállaljuk:
- az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány szerinti rendszerek kiépítését, bevezetésének irányítását,
- kézikönyvek, eljárások, utasítások, módszerleírások, formanyomtatványok elkészítését,
- a MIR rendszer fenntartó gondozását.
A felhasználói élmények fenntartása érdekében a weboldal nem nyom cookie-t sehova!
|
Telefon: (1) 250 - 4573
E-mail: feherotto@t-online.hu
|
Copyright ©2001-2024 Fehér Ottó Minden jog fenntartva
Kiadás: 2001. szeptember 2.
64. változtatás: 2024. január 1.
ISO GYŰJTŐLAP